Sociale Veiligheid

De Protestantse gemeente Maarssen wil een veilige kerk zijn, een sociaal veilige omgeving, een plaats waar mensen in vrijheid en vertrouwen samenkomen om hun geloof gestalte te geven.

Als Protestantse gemeente Maarssen willen we ons gedrag laten passen bij de boodschap van het christelijk geloof. Gedrag dat hierbij past, willen we bevorderen. Gedrag dat hiermee strijdig is en grenzen overschrijdt, willen we bestrijden.

Wat is sociale veiligheid?

Sociale veiligheid betekent dat leden en gasten zich beschermd weten en voelen tegen grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we het overschrijden van normen (gedragscode) en de wet. Zoals bijvoorbeeld: zeden, verduistering, pesten, groepsdruk, geweld etc. Samen met de Protestantse Kerk in Nederland werken wij actief mee aan de bescherming van alle leden. Bewustwording en preventie zijn belangrijke ingrediënten die bijdragen aan een sociaal veilige omgeving.

Gedragscode

De gedragscode geeft grenzen aan in het contact tussen vrijwilligers en kwetsbare personen. Deze code dient door iedereen die een functie binnen onze gemeente vervult, te worden onderschreven. Alle vrijwilligers worden bij aanvang van hun vrijwilligerswerk, gewezen op deze gedragscode.

Klik hier voor de gedragscode

Verklaring Omtrent het Gedrag

Wie denkt aan de kerk denkt niet aan grensoverschrijdend gedrag. Omdat wij als gemeente het signaal willen afgeven sociale veiligheid belangrijk te vinden en hiervoor verantwoordelijkheid te nemen, eisen wij van onze vrijwilligers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Dit is één van de maatregelen die we getroffen hebben om een veilige omgeving te bieden.

Aanstellingsbeleid

Om te zorgen dat de wensen en verwachtingen van (nieuwe) vrijwilliger(s) matchen met de wensen van onze organisatie voeren wij intakegesprekken.

Klik hier voor het aanstellingsbeleid

Vertrouwenspersoon

Als er in de gemeente iets gebeurt of waar je je zorgen over maakt en je in vertrouwen iets kwijt wilt, staan onze vertrouwenspersonen graag voor je klaar.

Voor wie zijn de vertrouwenspersonen?

De vertrouwenspersonen zijn er voor alle leden van onze gemeente.

Wanneer ga je naar een van de vertrouwenspersonen?

Als je te maken hebt met ongewenst gedrag en je daarover in vertrouwen wilt praten. Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld discriminatie, machtsmisbruik, pesten, agressie of seksuele intimidatie. De vertrouwenspersonen kunnen je helpen als je met dit soort gedrag geconfronteerd wordt in onze kerkelijke gemeenten of bij situaties die te maken hebben met onze gemeente.

Wat doet de vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor aan degene die met verhalen, vragen of meldingen bij hem of haar komt, adviseert over eventueel te nemen stappen en ondersteunt de persoon daarbij. Daarnaast vraagt hij of zij in de gemeente, op beleids- en uitvoerend niveau, met regelmaat aandacht voor preventie van grensoverschrijdend gedrag en is alert op de uitvoering van het beleid van de kerkenraad op dit terrein.

De vertrouwenspersoon luistert naar je, steunt je en denkt met je mee over een oplossing. De oplossing kan worden gezocht in de informele sfeer, maar kan ook een formeel karakter hebben als dat nodig is. In sommige situaties kan je worden doorverwezen.

Vertrouwen en zorgvuldigheid!

Zoals de naam al suggereert, behandelt de vertrouwenspersoon in principe[1] alle informatie vertrouwelijk. Dit houdt in dat hij/zij in principe met niemand praat over jullie gesprek, tenzij jij daar nadrukkelijk toestemming voor geeft.

Contact

De Protestantse gemeente Maarssen bestaat uit drie wijkgemeenten die ieder hun eigen vertrouwenspersonen hebben;

Protestantse wijkgemeente De Ark

Matthias Reinders,                  T 06-37345769       Email: matthiasreinders@gmail.com

Gerda van Setten- van Gilst    T 06-25258386       Email: gerdavangilst@gmail.com

Protestantse wijkgemeente Ichthus

Ria van der Staaij en Frank Verkerk

Je kunt contact opnemen met Ria en Frank door een email te sturen naar vertrouwenspersonen@ichthus-gemeente.nl.

Vervolgens zullen Ria en/of Frank contact met je opnemen.

Gemeenteleden kunnen ook contact opnemen met Ria en/of Frank via hun contactgegevens in de Ichthus app.

Protestantse wijkgemeente Ontmoetingskerk

Cor Korevaar              :           ckorevaar46@gmail.com

Wilma Monincx          :           renw.monincx@me.com

Meld in alle gevallen je naam en emailadres of telnr., dan neemt Cor of Wilma contact met je op.

Meldingen over grensoverschrijdend gedrag

Gemeenteleden hoeven geen gebruik te maken van de vertrouwenspersonen maar kunnen voor hun vragen, vermoedens en meldingen ook terecht bij het moderamen (dagelijks bestuur) van de (wijk) kerkenraad.

[1] ] Er zijn situaties waarin geen geheimhouding beloofd kan worden, te denken valt hierbij aan (vermoedelijke) onveilige situaties zoals bijvoorbeeld (kinder)mishandeling. In dat geval zal wel altijd besproken worden met de melder welke stappen er genomen zullen worden en wordt er ook dan uiterst vertrouwelijk en zorgvuldig gehandeld!